MUNI


 

MUNI is het openbaar vervoersbedrijf van de gemeente San Francisco. Hieronder vallen niet alleen de bussen die in de stad rondrijden, maar ook de metro (laat je hierdoor niet verwarren, want de metro in SF rijdt voor het grootste deel bovengronds), de oude streetcars die over Market Street en de Embarcadero rijden en zelfs de historische cable cars. Op die laatste na heeft alles ook dezelfde prijs en kun je met hetzelfde kaartje dus overstappen van de metro op de bus of van de bus op de F-Line streetcar. Als je binnen de twee uur na aanschaf van je kaartje overstapt, kun je dat gratis doen. Let op: Als je een ticket van MUNI hebt, dan kun je alleen in het ov van MUNI rijden. BART en de bussen van Golden Gate Transit vallen daar dus niet onder.

 

De cable cars zijn dus een uitzondering op de overstapregel. Omdat de trammetjes gezien worden als officieel Amerikaans monument, moeten ze aan bepaalde eisen voldoen. Zo mogen ze bijvoorbeeld alleen hersteld worden op de manier waarop dat vroeger ook gebeurde. En dat maakt het onderhoud van de cable cars erg duur. Daar betalen we allemaal aan mee, want een enkeltje met de historische trammetjes kost al 8 dollar. Daardoor vallen ze buiten de overstapregel van MUNI. 

 


TIP VAN KEVIN!

MUNI heeft voor toeristen speciale dagpassen in het leven geroepen, waarmee je 1, 3 of 7 dagen onbeperkt gebruik kunt maken van het OV van de vervoerder, dus ook de cable cars. Vooral de pas voor één dag is de moeite waard als je die op de MUNI-app laadt. Dan kost hij in plaats van 24 dollar maar 13 dollar. Na een retourtje met de cable cars heb je je pas er dus al uit. Hieronder kun je doorklikken naar de appstores om de MUNI-app te downloaden.

MUNI-pass:

1-day: 24 dollar ($13 in de app)

3-day: 36 dollar

7-day: 47 dollar



Welke vervoersmiddelen zijn van MUNI?


Cable Cars

Laat ik beginnen met het meest bekende vervoersmiddel van San Francisco. De cable cars vallen dus officieel onder het ov in de stad en dat neemt bepaalde voordelen met zich mee. Zo rijden ze bijvoorbeeld, net als de bus en de tram, van vroeg in de ochtend tot rond middernacht, of er nu iemand aan boord zit of niet. De kosten van een ritje zijn acht dollar per persoon, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen kinderen, volwassenen of ouderen. Houd er rekening mee dat die acht dollar geldt voor een enkeltje. Dus stap je halverwege af voor een paar foto's en wil je daarna weer opstappen? Dan moet je dus opnieuw acht dollar lappen. Er zijn in San Francisco drie cable car-lijnen te vinden. 

  • Powell-Hyde: Dit is de meest toeristische lijn van de drie. De Powell-Hyde neemt je mee langs Lombard Street en biedt je het fotogenieke zicht op Alcatraz vanaf de heuvels. Deze rijdt tussen Powell Street bij Union Square en Hyde Street aan de Wharf.
  • Powell-Mason: Deze vertrek vanaf hetzelfde startpunt bij Union Square als de Powell-Hyde, maar kent een iets andere route naar de Wharf. Daardoor iets minder populair bij toeristen, waardoor de trams soms iets minder druk zijn. De wachtrij bij het beginpunt op Market Street is echter dezelfde als voor de Powell-Hyde, dus maakt het niet uit dat je de Mason-lijn hebt, wacht dan bij de eerste halte aan de route.
  • California: Waar de twee bovenstaande lijnen je meenemen van noord naar zuid, rijdt de California-lijn van oost naar west. Dit is de meest rustige lijn van de drie met zelden een wachtrij om op te stappen. Met een route door Chinatown en over Nob Hill, is er toch genoeg te zien.


BUs

 

Het meest gangbare openbaar vervoersmiddel is natuurlijk de bus. Waar de Verenigde Staten er doorgaans bekend om staan dat het ov in de steden verre van ideaal is, is San Francisco een uitzondering. Alle buslijnen rijden sowieso om het halfuur en op de meest gebruikte ritten kun je zelfs om de vijf of tien minuten een bus verwachten. Heb je dus geen zin om 60 dollar uit te geven aan een toeristische hop on/hop off-bus, dan zijn de MUNI-lijnen een ideaal alternatief om toch snel bij alle bezienswaardigheden te komen. De belangrijkste of handigste lijnen voor toeristen heb ik hiernaast op een rijtje gezet.

  • Lijn 30: Een toeristische attractie op zichzelf. Deze lijn neemt je mee van downtown, via Chinatown, de Italiaanse buurt en Fisherman's Wharf naar de Marina District, waar je met Chestnut Street een van de leukste straatjes met restaurants vindt waar je de locals kunt treffen.
  • Lijn 28: Wil je niet lopend naar Golden Gate Bridge? Dan kun je vanaf Fisherman's Wharf deze lijn pakken naar de voet van de rode brug. 
  • Lijn 38: De meest gebruikte lijn in San Francisco. Deze zogenoemde Geary Express neemt je mee van oost naar west. Ideaal als je naar de oceaankust wil. 
  • Lijn 5: Wil je vanaf Market Street naar de Painted Ladies, Golden Gate Park of het Civic Center? Dan is lijn 5 je beste vriend.
  • Lijn 7: Vergelijkbaar met de 5, want ook deze neemt je mee van Market Street naar Golden Gate Park. Deze lijn rijdt alleen iets zuidelijker en zet je dan ook aan de zuidkant van het immense park af. Daarnaast rijdt hij door hippiebuurt Haight-Ashbury.


Streetcars

 

De cable cars zijn oud, maar ook de historische streetcars die van Market Street, over de Embarcadero naar Fisherman's Wharf rijden, zijn een monument op zichzelf. Deze zijn echter wel te rijden voor 3 dollar per persoon en kunnen dus als goedkoper en rustiger alternatief gelden om van het gebied rond Union Square naar de Wharf te rijden.

Er zijn maar twee lijnen te vinden in de stad: De E en de F. Die eerste rijdt ook nog eens niet alle dagen. De E-lijn wordt voornamelijk ingezet als de San Francisco Giants een baseballwedstrijd spelen in hun stadion aan de zuidkant van de Embarcadero.  De F-lijn rijdt wel dagelijks en neemt je mee van Market Street in LGBTQ-wijk Castro District, via de Ferry Building en de Embarcadero naar Pier 39 en Fisherman's Wharf. Een onderschatte manier van reizen in San Francisco, dus probeer hem zeker een keertje uit.

  • F Line: Van Castro District over Market Street en Embarcadero naar Fisherman's Wharf. Zet je aan de voet van de toeristische Pier 39 en Alcatraz Landing (pier 33) af.
  • E Line: Wordt sporadisch ingezet als er een honkbalwedstrijd gespeeld wordt in het Giants-stadion.


MUNI Metro

 

Het wordt de metro van San Francisco genoemd, maar het grootste deel van de route ligt gewoon bovengronds. Eigenlijk is het dus meer een tram dan een metro zoals we die kennen uit New York, Londen en Parijs. Alleen onder Market Street moet je ondergrond om de trams te kunnen vinden. 

 

Het metro-systeem heeft zes lijnen, die je vanaf Market Street meenemen naar de buitenwijken van de stad. Hier maken hoofdzakelijk de locals gebruik van, maar ook voor toeristen kan de MUNI Metro een goed alternatief zijn om bij bepaalde bezienswaardigheden te komen. Hiernaast de opties:

  • N-Judah: Ga je naar een honkbalwedstrijd van de Giants, wil je naar Golden Gate Park of de stranden van Ocean Beach? Dan is de N-Judah de beste optie. Voor toeristen is dit misschien wel de meest gebruikte metrolijn.
  • T-Third Street: De nieuwste lijn van SF. Sinds begin 2023 is het mogelijk om vanaf Chinatown en Union Square naar de up and coming buurt Mission Bay te reizen. Hier vind je onder andere het basketbalstadion van de Golden State Warriors.
  • J-Church: Deze rijdt van Market Street naar het Mission District en zet je op een minder ongure plek af dan de bus en BART. Stap uit bij de haltes Church & 18th om naar de Mission Dolores te gaan, het oudste gebouw in de stad.
  • L-Taraval: Ideaal voor mensen die naar de San Francisco Zoo willen. Door werkzaamheden gaat er echter geen tram, maar moet je vanaf de halte West Portal een bus nemen.
  • K-Ingleside en M-Ocean View: Voor toeristen zijn deze routes niet echt interessant. Geen sights, maar vooral buitenwijken op de route.


Hoe vind je de haltes langs de weg?


 

Haltes van de bus en de metro vindt je doorgaans om de twee blocks. Vaak staat er een soort van bushokje, maar in sommige gevallen is het lastig te zien waar je nu precies moet staan om de bestuurder duidelijk te maken dat je mee wil. De haltes zijn echter aangegeven met een gele band om een lantaarnpaal of een markering op staat naast het trottoir.