San Francisco Cable Cars



Een van de laatste twee nog rijdende nationale monumenten in de Verenigde Staten siert de straten van San Francisco al sinds het einde van de 19e eeuw. Andrew Smith Hallidie kwam op het idee voor de trammetjes toen hij in 1869 tijdens een regenachtige dag een kar met vier paarden van een heuvel zag glijden. De dieren en bestuurders van de wagen brachten het er niet levend vanaf. Hallidie besloot met een oplossing te komen en zijn uitvinding staalkabel te gebruiken om trammetje aan te drijven die veilig de steile heuvels van SF konden beklimmen. Niet veel later reed de eerste cable car de heuvels op. Tegenwoordig zijn er nog drie lijnen over, waarvan er twee erg populair zijn bij toeristen. Lees verderop op deze pagina hoe je de geestdodende wachttijd in de rij wat kunt verkorten. Je staat immers niet in een pretpark...

  • Een cable car-ticket kost acht dollar per keer dat je opstapt. Houdt hier dus rekening mee als je halverwege de route besluit af te stappen en op de volgende te wachten of over wil stappen op een andere lijn.
  • Een goede optie om kosten te besparen is de MUNI 1 Day Pass. Die geeft je onbeperkt toegang tot de cable cars en het andere openbaar vervoer van de stad. Lees HIER meer over de pas.
  • Cable cars vormen samen met de bussen, trams en metro het openbaar vervoer van San Francisco. Ze rijden dus ook van 06:00 uur 's ochtends tot ergens rond middernacht. 
  • Je hebt drie opties om in een cable car plaats te nemen: in de cabine, naast de bestuurder of hangend aan de buitenkant. Allemaal hebben ze hun voor- en nadelen, dus probeer ze allemaal eens uit! 


Waar vind je de cable cars?


De Powell-Hyde- en Powell-Mason-cable cars brengen je van noord naar zuid van Fisherman's Wharf naar Union Square en Market Street. De California-lijn gaat in oost-westelijke richting vanaf de Embarcadero bij de Ferry Building, over California Street naar Van Ness Avenue. 

 

Union Square / Market Street: Vanaf het startpunt op de hoek van Powell Street en Market Street en vanaf Union Square vertrekken twee lijnen in de richting van Fisherman's Wharf: Powell-Hyde en Powell-Mason. Afhankelijk van waar je in de Wharf uit wil komen, kun je een keuze maken tussen de twee. Powell-Hyde is de meest toeristische en komt langs Lombard Street. Kijk goed op de tram welke je hebt.

 

Fisherman's Wharf: In Fisherman's Wharf heb je twee opties om een cable car te nemen. Powell-Hyde vertrekt vanaf de kruising Hyde Street en Beach Street en neemt je mee langs Lombard Street naar Union Square en Market Street. De tweede optie is Powell-Mason. Deze lijn is vaak wat rustiger en kun je vinden op de hoek van Taylor Street en Bay Street. Ook deze lijn neemt je mee naar Union Square en Market Street, maar heeft als nadeel dat je niet langs het beroemde Lombard Street komt. Beide cable cars eindigen op hetzelfde punt op Powell en Market.

 

Embarcadero / Ferry Building: De minst toeristische cable car vertrekt vanaf globaal gezegd de Ferry Building. Op de hoek van Market, Drumm en California Streets ligt het startpunt. De lijn neemt de mee door Chinatown, Nob Hill naar Van Ness Avenue. Daar is de eindhalte en dus ook het beginpunt voor de terugreis.

 

Powell-Hyde

Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.
Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.

Powell-Mason

Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.
Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.

California

Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.
Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.


Verkort de wachttijd bij de Cable Cars


San Francisco heeft zoals hierboven beschreven drie cable car-lijnen: Powell-Hyde, Powell-Mason en California. De eerste twee  worden gezien als de meest toeristische en idyllische routes. Daar willen dan ook de meeste mensen gebruik van maken. De California-lijn wordt daarentegen door iedereen vergeten. Oké, aan het eindpunt Van Ness heb je geen luidruchtige en stinkende zeeleeuwen of andere bezienswaardigheden, maar je hoeft dan ook geen minuut langer dan nodig te wachten tot je op een van de twee nog rijdende monumenten van Amerika zit. De California-lijn begint op de hoek Market Street/Drumm Street/California Street, in de buurt van de Ferry Building, en loopt door Chinatown, over Nob Hill naar Van Ness Avenue. Toch genoeg te zien, lijkt me...

 

Allemaal leuk en aardig, die California-lijn, maar je komt niet langs Lombard Street en mist eveneens de foto die iedereen maakt van Alcatraz gezien vanaf de heuvels, die je op de Powell-Hyde wel hebt. Geen nood: voor de die-hards onder jullie die toch overwegen om de lange rij te trotseren, heb ik nog een andere tip. Elke cable car vertrekt doorgaans voor tachtig procent gevuld. Het idee erachter is dat er onderweg nog mensen opgepikt kunnen worden die bij een van de haltes staan. Sluit dus niet achteraan in de lange rij, maar volg de route van de tram tot halte 1 of 2 en blijf daar wachten op de eerstvolgende cable car die langskomt. De kans is groot dat je aan de buitenkant van de tram moet hangen, maar ach... Dat is wel dé manier om het ritje te maken, toch?

 

Maar we blijven natuurlijk Nederlanders en je betaalt gewoon acht dollar voor een ritje, of je nu vanaf het beginpunt meerijdt of halverwege erop springt. Zonde van het geld om een of twee haltes te missen, dus. Gelukkig rijden de cable cars van 06:00 uur ’s ochtends tot iets na middernacht. Hoe eerder of hoe later je gaat, hoe rustiger het is. Haal dus het meeste uit je jetlag vlak na aankomst door de vroege uurtjes te gebruiken om de volledige route van de cable car te rijden, terwijl alle andere mensen nog lekker aan het ontbijt zitten. 

 

Meer tips over San Francisco? Neem eens een kijkje op onze pagina met Tips en Trucs!



Een stukje geschiedenis...


Wil je meer te weten komen over de cable cars en hun geschiedenis, neem dan eens een kijkje in het gratis Cable Car-museum op Washington Street. Lees meer over dit kleine, maar interessante museum op onze speciale museumpagina.